Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

I “Veckans profil” uppmärksammar vi norrbottniska företag som har fattat galoppen och hajat läget när det kommer till digital närvaro. För en digital närvaro handlar ju inte bara om att finnas där, även om det är en bra början. Det handlar också om att skapa och dela innehåll, vara konsekvent i ton och språk, och att föra en dialog med människor.

Bakgrund

Ett trädhotell. Ett modernt trädhotell, mitt ute i naturen — i Harads — med utsikt över Luleälven. Minst sagt ett unikt koncept. Det är Kent Lindvall och Britta Jonsson-Lindvall som står bakom idén, och sedan starten 2004 har Treehotel gjort sig förtjänt av världsomspännande uppmärksamhet från såväl nyhetsnätverk som filmproduktioner och varit stjärnan i reportage av Architectural Digest och The Guardian. Men trots att hotellet är en framgångssaga, var det inte något som bara hände över en natt. Det var inte bara tur. Det är resultatet av hårt arbete. Och nog var det just därför det blev en framgångssaga.

Exklusivitet som går att ta på

Treehotel har sin grund i en barndomsfantasi. Ni vet, det där med att bo uppe i ett träd, bortom civilisationen (bortom föräldrarna), och bara njuta. Det är just det gästerna får uppleva — men med en lyxig tvist som ramas in av toppmodern, nordisk arkitektur. Exklusivt. Det är ett ord som ofta dyker upp oavsett produkt, oavsett språk. Vem som helst kan hävda att deras hotell är exklusivt; vem som helst kan hävda att deras armbandsur är exklusivt. Jo, det är en sak. Men att visa det, är en annan. Det gör Treehotel genom ett gediget marknadsföringsarbete, som syns och känns i varje kanal. Ett berättande som ger potentiella gäster en inblick i hur hotellet drivs. Varför det drivs. Och att även om design är viktigt så är gästen viktigast. Medan bilden av en typisk Treehotel-gäst brukar innefatta ett fint medelålders par från England, har den bilden förändrats genom åren. Mer familjer, mer internationella gäster.

För att sälja en exklusiv produkt måste du visa din kund att den är det. Med hjälp av text, foto och video. Visa det som det är, och varför kunderna förtjänar den lyxen. Det är ingen slump att deras Instagram-flöde är fullproppat med ljusa, snygga bilder — som tagna ur Form eller National Geographic. Emellertid varvas dessa proffsiga foton med bilder som gäster har tagit, helt vanliga semesterbilder från nöjda kunder. Där de har fångat den där intima, mysiga morgonbilden med en fönstervy utan dess like. Då spelar det ingen roll att bilden inte är lika “snygg”. För den sammanfattar det lilla, och det är viktigare. Treehotel menar att det är viktigt att våga vara kreativ och personlig, och samtidigt nå ut med sitt budskap.

En rolig, uppfriskande ton

Texterna som ackompanjerar Instagram-bilderna är ofta kortfattade, koncisa, och låter det visuella tala för sig själv. Ibland det finns en skön humor i beskrivningarna som känns uppfriskande. Det förmedlar en känsla av självinsikt hos Treehotel — man måste inte alltid ta sig själv så himla seriöst. Via Instagram Stories får följare en extra inblick i hur rummen ser ut, vilket uppskattas.

På Facebook, där följarskaran också är större, är infallsvinkeln en annan. Med längre texter, mer video och en hel del erbjudanden. Det är tydligt att det finns en strategi bakom marknadsföringen, där Instagram används mer i varumärkesbyggande syfte och Facebook agerar språngbräda till en bokning. Enligt dem själva krävs det strategier som är utvecklade beroende på säsong och målgrupp, och följarna tar del av innehåll på olika sätt beroende på kanal. I det stora hela gör Treehotel ett lysande jobb och är noga med att varumärket alltid ser bra ut. I takt med att nya trender kommer och går, blir influencers och resebloggare alltmer avgörande. Men Treehotel är noga med att den sortens marknadsföring stämmer överens med deras egen profil. Ett strategiarbete, helt klart!

Foto: Peter Lundström / WDO