Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

I “Veckans profil” uppmärksammar vi norrbottniska företag som har fattat galoppen och hajat läget när det kommer till digital närvaro. För en digital närvaro handlar ju inte bara om att finnas där, även om det är en bra början. Det handlar också om att skapa och dela innehåll, vara konsekvent i ton och språk, och att föra en dialog med människor.

Bakgrund

Det var nyårsafton — årsskiftet mellan 2010 och 2011. I samband med ett nytt decennium lanserade Idja Lotta Stoor och Piera Niilá Stålka en webbshop, och tillsammans är de Stoorstålka. Drygt tre år senare slog de upp portarna för butiken på Föreningsgatan, mitt i Jokkmokk. Sedan dess har de expanderat, i form av heltidsanställd butikspersonal och kontorslokaler med dedikerad fotostudio. Dessutom har de en lojal kundkrets som sträcker sig långt bortom Sápmis gränser. Oavsett om du är bandvävningskonnässör eller modeintresserad. Eller söker en snygg skärbräda.

Omtanke som syns ända ned i sömmarna

Det är ett hantverk som kräver omsorg och hårt arbete. Då pratar vi inte bara om butikens breda sortiment, utan även det ständiga varumärkesarbete som företaget står för. Den genuina, hemtrevliga atmosfär som råder i butiken på Föreningsgatan 2 är allestädes närvarande i Stoorstålkas olika kanaler och forum. Samma känsla träder fram i Instagram-inläggen, på hemsidan, bland Facebook-kommentarerna — ja, överallt. En ärlig och personlig röst som hörs. Och, inte minst, syns. Bilderna som läggs upp ser alltid skarpa och proffsiga ut, samtidigt som det känns naturligt. Enligt Stoorstålka själva handlar det om att alltid visa sanningen; aldrig konstruera något som ska föreställa sanningen. Något som har visat sig fungera.

Samma sinne för detaljer som hittas i deras vackra mönster lämnar avtryck i det tänk som ligger bakom marknadsföringen. Från början var ägarna själva målgrupp för produkterna. De såg ett problem — en avsaknad av verktyg och material — och bestämde sig för att fylla det tomrummet. Medan huvudmålgruppen finns i Sápmi, har Stoorstålka mer nischade grupper som finns över hela världen. Att kunna erbjuda ett sortiment främst riktat till lokalbefolkningen, och emellertid göra det lättillgängligt för andra, är ovärderligt. Stoorstålka har lyckats identifiera målgrupperna och har listat ut hur kommunikationen ska gå till. Det ska de ha en eloge för.

Världen förändras, behoven förändras

Stoorstålka valde att plocka bort telefonsupporten. Det går således inte att ringa till dem, och för tio år sedan skulle det ha varit någon form av hädelse. Men samhället förändras. I dag finns de flesta på Messenger (inklusive min mormor) och för många är det mer bekvämt att slänga iväg ett meddelande än att ringa. Liknande tendenser kan vi se när det kommer till e-post. Det är ju mest skräppost som trillar in och när det väl kommer något viktigt ids man inte kolla. Stoorstålka satsade på Messenger, där kunder till och med kan få orderbekräftelse levererat. Som företagare måste du revolutionera dig själv. Det kan vara små saker. Det kan vara stora. Ja, bara du gör det.