Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

I “Veckans profil” uppmärksammar vi norrbottniska företag som har fattat galoppen och hajat läget när det kommer till digital närvaro. För en digital närvaro handlar ju inte bara om att finnas där, även om det är en bra början. Det handlar också om att skapa och dela innehåll, vara konsekvent i ton och språk, och att föra en dialog med människor.

Bakgrund

Kirunafotografen Rebecca Lundh har sedan barnsben jagat omkring med digitalkamera i handen, redo att fånga det där vi andra missar. Hon har alltid betraktat människor, natur och ljus på ett annat sätt. Och vid 15-årsåldern, när hon fick sin första systemkamera, började ett frö gro om att det där var något hon kunde jobba med. Sedan 2014 är det precis vad hon gör. I dag är hon hela Norrbottens bröllops-, barn- och gravidfotograf, med uppdrag från såväl privatpersoner som företag. Dessutom är hon en av ICEHOTELs noga utvalda bröllopsfotografer — häftigt, va?

Mänsklig kontakt — ja, det där som gör skillnad

Det är så mycket snack om content hit och content dit, annonser och ROI, konverteringar och säljtrattar (mja, sales funnel på engelska, och den här försvenskningen visar väl hur löjligt spektaklet börjar bli). Men mitt i allt glömde företagarna att målgrupper och kunder är — håll i dig — människor. Jag blir så hiskeligt sur när jag ser hur företag totalignorerar sina följare i kommentarsfältet. Därför blir jag så överlyckligt glad när jag ser hur Rebecca Lundh använder sig av sociala medier som företagare. Hon svarar på alla kommentarer, varenda en, och visar på så sätt att det verkligen finns en person bakom kameran. Det kan låta enkelt. Men det är det inte. Det kräver arbete, det krävs att du tar dig tid till att faktiskt svara på alla kommentarer och meddelanden; att du ger en del av din tid till en annan människa. Många företagare hävdar att de inte råd att lägga ner tid på det. Det handlar egentligen om att de inte vill jobba tillräckligt hårt.

Samma naturliga, härliga samtalston och inställning finns där hela tiden. Inläggen är personliga, och berättar både om fotografen själv och personerna på bilderna. Det är uppfriskande. För det är den typen av innehåll vi helst vill ha. Innehåll som på ett eller annat sätt berör. Både bild och text väcker känslor — och det är värt så otroligt mycket. Enligt Rebecca lägger hon stor vikt i att det estetiska helhetsintrycket alltid är konsekvent. Man ska kunna titta på en bild och se (läs känna) vem fotografen är. Och det gör man, till hundra procent, med det mjuka skärpedjupet och den krispiga ljussättningen.

Strategi, tänk och arbete

Det finns en strategi bakom det mesta i Rebecca Lundhs arbete. Hon lägger aldrig ut en bild bara på måfå, utan de planeras fram utifrån ett klart syfte. Ibland schemalägger hon inlägg en vecka i förväg för att öka effektiviteten på annat håll. När det kommer till målgrupp är det ett precisionsarbete, där hon är skoningslös i sin riktade marknadsföring. Åldersgrupp, kön, inredningsstil, boendesituation — allt räknas in för att bygga upp de olika målgrupperna. Beroende på om hon vill marknadsföra studentfotografering eller en bröllopssession skiftar hon fokus och justerar objektivet. Inriktningen blir då en annan.

Det mesta av krutet allokeras med fördel till Instagram. Rebecca Lundh använder plattformen, som i sin grund är gjord för den fotografiskt lagda, för att dels visa upp tidigare fotoprojekt, dels ge följarna en inblick i hennes eget liv. Utan filter delar hon med sig av sina tankar. Utan att det för en enda sekund känns konstigt. Istället känns det rätt, eftersom det här är anledningen till att vi har sociala medier. För det är så här: Sociala medier är inte en möjlighet för företagare att vara tråkiga, dammiga och överdrivet corporate. Det är en gyllene chans att vara personlig, färgglad och inbjudande. Du har inget att förlora på det. Något som Rebecca Lundh har tagit tillvara på, och skapat en intim stämning som känns i varenda foto, varenda kommentar. Så galet bra!