Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

I “Veckans profil” uppmärksammar vi norrbottniska företag som har fattat galoppen och hajat läget när det kommer till digital närvaro. För en digital närvaro handlar ju inte bara om att finnas där, även om det är en bra början. Det handlar också om att skapa och dela innehåll, vara konsekvent i ton och språk, och att föra en dialog med människor.

Bakgrund

Vi beger oss till Camp Ripan, det naturnära hotellet i Kiruna. Ett ovanligt sådant, enligt dem själva. Med influenser från alla de kulturer som huserar i staden är det lätt att se varför det är just “ovanligt”. Gäster kan besöka restaurangen med lokalproducerad mat, boka in sig på spa och välja mellan en uppsjö olika aktiviteter. Camp Ripan har med andra ord byggt ett vinnande koncept. Men då gäller det förstås att visa det i sin marknadsföring — och förmedla den där unika, hemtrevliga känslan. Och det har de gjort.

Nytänkande och personligt innehåll

Camp Ripan finns i huvudsak på Facebook och Instagram, och det är där de lägger allt krut. Bilderna som läggs upp från hotellet — såväl inomhus som utomhus — håller alltid hög klass. Oavsett om det är en god maträtt som fotas, eller en snygg solnedgång över myren. Dessutom är det konsekvent. För om du lägger ner arbete i varje inlägg, och inte slänger ut något halvdant, kan betraktaren känna att du förmodligen lägger ner hårt arbete i allt det andra också.

Det bästa av allt är hur de använder rörligt media. Det är ingen hemlighet att video är på stadig uppgång, och Facebook i synnerhet favoriserar livesändningar och videoklipp i flödet. Alltså: Om du vill synas mer, satsa lite extra på rörligt material. Det som gör mig oerhört glad är att Camp Ripans videoklipp är så galet bra! De brukar med jämna mellanrum sända live, där följarna får hänga med ut på isen och pimpla eller bada i poolen (om det är sommar). Så fort ett norrsken breder ut sig på himlen tar de upp telefonen och filmar. Det är ett effektivt och snyggt sätt att visa folket vad de kan få uppleva om de bokar ett rum hos Camp Ripan. Samtidigt är det sådant material som är evergreen, något som går att återanvända och hänvisa till. Snyggt jobbat!

Vikten av att förnya

Även om du har en klar plan — en strategi — som du följer, är det viktigt att revolutionera sig själv i vissa anseenden. Sök nya vägar, andra sätt att kommunicera på. I Camp Ripans fall gör de egentligen allt rätt; det viktigaste är att de fortsätter pumpa ut bra content. Men om jag hade fått komma med ett önskemål, hade jag gärna sett längre filmer. Nya Instagram TV hade varit en suverän plattform för det. Varför inte lägga ut något avsnitt i veckan, cirka en kvart långa, med allt ifrån rundtur i stugorna till en titt bakom kulisserna hos kocken. Ju mer personligt, desto bättre blir det.