Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Påsken står för dörren. Du vet, högtiden då vi äter kopiösa mängder godis, tar skotern till fjälls och — så klart — minns det viktigaste av allt: schemalägg inlägg. Eller? Självklart ligger tankarna långt ifrån sociala medier och kundkontakt. Men ditt företag finns ju kvar ändå, och alla kan se det. Det betyder dessutom att alla kan se när ditt företag är knäpptyst. Vilket inte är så bra. Vi vill ju att de ska ha dig färskt i minnet, hela tiden. Hur? Läs vidare nedan.

Schemalägg inlägg innan du går på semester

Du sitter förmodligen och räknar dagarna. Stirrar ihjäl dig på kalendern, försöker stå emot viljan att kryssa rött över dagarna som är kvar. Du kanske till och med har planerat ett sista inlägg på ditt företagskonto innan semestern börjar. “Nu går vi på påskledighet! Vi ses!” Och så en härlig bild på ett påskägg till det. Inget jättefel i det, men du missar ett kanonläge att hålla dig och ditt företag relevant under semestern. Gör du jobbet redan nu behöver du inte ens ägna en enda tanke åt det när du ligger raklång på skotern och gassar i vintersolen. Så, skriv ner några korta rader som du kan använda i inläggen. Bjud på lite tips och trix från din bransch, rekommendera en produkt eller tjänst ni är extra bra på, eller varför inte starta igång en tävling som pågår under semestern. Låt säga att du har skrivit lite texter (korrekturläst, check!) och valt några bilder (som är skarpa med bra ljus). Då återstår en sak: schemalägg inlägg.

Hur gör man då?

Facebook har den funktionen inbyggd. Det är inte svårare än att klicka på pilen bredvid knappen “Publicera”. Där kan du sedan välja “Schemalägg” och klicka in datum och klockslag. Klart! Och du kan göra det med flera inlägg — det finns ingen gräns. Det behöver absolut inte vara en stor mängd inlägg på kort tid; det ska det inte vara. Utan ett inlägg om dagen, kanske varannan dag, räcker gott och väl. Du behöver inte vara tjatig. Det gör bara att du gör dig förtjänt av att folk slutar följa dig. Men det är vanligt att folk som driver företag tror att de måste sälja något med varenda inlägg. Så är det inte. Sociala medier är som en mysig middag i finrummet, och om du envisas med säljsnack och prackar på gästerna med broschyrer kommer de förmodligen åka hem. Berätta roliga historier istället, delta i konversationer, prata som människor pratar.  kommer de vilja köpa din produkt eller tjänst.

Hur fungerar det på andra plattformar?

Som sagt, Facebook gör det här busenkelt. Men plattformar som Instagram och Twitter har inget inbyggt verktyg för schemaläggning. Som tur är finns det externa verktyg som löser det åt dig. Det finns många, men vi rekommenderar Buffer och Later. Den förstnämnda sidan låter dig planera inlägg på alla de största plattformarna, så om du är aktiv i många sammanhang är det ett utmärkt val. Om du bara behöver kunna schemalägga dina inlägg på Instagram (utöver Facebook) kan du använda dig av Later. Båda tjänsterna är gratis — dock finns det premiumabonnemang man kan skaffa sig.

Sammanfattning i form av en punktlista:

  • Spåna idéer — vad vill du berätta?
  • Skriv, välj snygga bilder och schemalägg inlägg!
  • På Facebook är schemaläggning inbyggt
  • Externa tjänster behövs på de andra plattformarna
  • Ta med dig en bok om marknadsföring som du kan läsa under ledigheten!

Lycka till! Berätta något tänkvärt för dina kunder. Det är det de vill ha. Om du skulle känna dig vilsen, eller helt enkelt vill ha hjälp med att sköta ditt företag i sociala medier, hör av dig till oss på Norrbotten Grafisk Design. Mejla, ring, hälsa på. Och du. Ha en underbart fin påsk.