Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

För många är första steget in i entreprenörskapet att starta UF-företag. Ofta handlar det om en smart produkt, ibland en nödvändig tjänst. Men det många fastnar vid är marknadsföringen. Hur ska vi nå ut med vår produkt eller tjänst? Hur ska vi presentera oss? Vad ska vi göra för att undvika att farmor är enda kunden? Allt det går vi igenom i det här inlägget.

Tålamod och hårt arbete

För det första: tålamod. Rom byggdes inte på en dag och allt det där. När ni har fått till grunderna — en logotyp, konton på sociala medier etc. — är det dags att börja marknadsföra er. Men ni kommer inte nå toppen bara över en natt. Låt det ta sin tid, och håll er till er marknadsföringsplan. Vad som ska ingå i er plan kan ni läsa om lite längre ner. Men! Håll er till den oavsett vad som händer. Många misslyckas genom att ge upp för tidigt. Gör inte det. Lägger ni ner det arbete som krävs för att marknadsföra ert UF-företag kan jag garantera att ni kommer lyckas.

Vad innebär hårt arbete? Var aktiv i sociala medier. Posta inlägg, svara på kommentarer och sök upp konversationer på andra sidor. Repetera. Gör det dygnet runt om ni kan. Att posta inlägg innebär inte att ni ska tjata om hur bra er produkt är och att alla borde köpa den. Visa istället det som är intressant. Dela kunskap, visa hur produkten tillverkas, interagera med era följare. Och använd hashtags! Använd vältrafikerade hashtags där konkurrensen är låg. Det är där ni kan synas lite extra — utan att spendera en enda krona. Det är en av de där gratis annonsplatserna alla bör utnyttja.

Hur ska ditt UF-företag se ut?

Sett utifrån, ur kundens perspektiv, är det ingen större skillnad mellan ett “vanligt” företag och ett UF-företag. Därför måste UF-företaget utstråla seriositet och tillit. Se till att företagets utseende är konsekvent och att rösten alltid är densamma. Det betyder inte att du måste spendera tusentals kronor på design, men ta hjälp när det behövs. Logotyp och bildmanér ska alltid vara samma — oavsett om det är på Instagram eller på hemsidan. Tänk på vilka typsnitt och färger ni använder. Och håll det enkelt.

Som UF-företag har man råd att vara extra personliga. Fokusera därför lite extra på plattformar som Facebook och Instagram (även Snapchat om ni har en något yngre publik). Där finns utrymme för att använda humor och väcka intresse. Visa upp produkten eller tjänsten in action. Dela kul artiklar som är relevanta för er bransch. Konversera med folk!

Konsten att nå ut genom dimman

Åter igen: tålamod. Instagram och Facebook är era spelplaner — använd dem! Stirra er inte blinda på den där hemska nollan som gestaltar antalet följare. Bara fortsätt pumpa ut bra och givande innehåll med rätt hashtags. Det finns absolut ingenting som tyder på att en följare är detsamma som en lojal kund. Strunta i föjarantalet. Om ni bestämmer för att varje dag lägga upp en snygg bild med en bra text, dela superbra tips och trix, och hela tiden finnas där målgruppen finns, då kommer ni sälja. Men begär inte saker av folket. Ge istället. (Läs mer om det här.)

Och än en gång: hårt arbete. Sluta inte skapa innehåll, sluta inte konversera. Gå på de där mässorna och visa upp er. Bjud på samma bra innehåll i verkligheten! Visa att ni bryr er och att ni har lösningen på problemen. Det är så ni når stjärnstatus. Ut och jobba nu.