Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

En onlinekurs i marknadsföring för dig som inte har tid att gå en kurs — för dig som har fullt upp med allt annat. För det första: det är okej. Det är inte bra att stressa och vi måste lära oss att inte vara så hårda mot oss själva. Därför är det här en lektion i miniformat, lättuggat och lättsmält, kanske till och med riktigt gott. Häng på!

Introduktion

Det går inte att lära sig marknadsföring på en dag — det kan ingen. Men man kan alltid lära sig mer, bli bättre, suga åt sig ny kunskap. Du kanske är nybliven företagare, influencer eller någon som har varit entreprenör hela livet och vill lära sig något nytt. Det spelar ingen roll vem du är. Riktigt bra marknadsföring grundar sig i exakt samma sak oavsett bransch: ärlighet och en vilja att göra sitt bästa för kunden. Det här är en onlinekurs i marknadsföring lika mycket som det är en onlinekurs i ärlighet. Nästan, i alla fall.

Onlinekurs i marknadsföring: första steget

Tillit, trovärdighet, ärlighet. Att vara företagare handlar om ett löfte. Ett löfte till kunden att leverera något som de har betalat för. Vid ett första intryck känner en potentiell kund direkt om ett företag kommer kunna fullfölja det löftet. För att: Företagen finns för kundernas skull, kunderna finns inte för företagens skull. Konsumenterna är inte skyldig dig något. Måhända att det låter krasst, men ordet ”förtjäna” blir lätt lite gnälligt. Det antar en negativ klang som är lätt att fastna i. Trovärdighet och tillit är inget du förtjänar — det är något du jobbar hårt för att få, och något du ska vara tacksam över. Tacksamhet är ett till nyckelord. Du ska vara tacksam för att kunder litar på dig, och på så sätt tjäna dem ännu bättre.

Vad allt det här grundar sig i är din grundfilosofi. Vissa kallar det manifest, andra kallar det för något internationellt som story.  Vad just du kallar det spelar ingen större roll. Det viktiga är att den finns. För det är den bär upp ditt tält, självaste fundamentet du står på. Tänk dig att det är en tårtbotten. Utan den blir det ju ingen tårta — bara en enda sörja.

Sammanfattningsvis: Kunder är inte skyldig dig ett köp. Tanken är att du ska uppfylla ett syfte som gör att de vill ge dig sina pengar. Då krävs tillit.

Marknadsföring i praktiken

Okej, nu har vi gått igenom det andliga. Det abstrakta som ofta är svårare att greppa. Men det handlar om inställning, att byta perspektiv, och att kanske glömma allt man trodde definierade ordet reklam. I praktiken, då? Vad ska du göra för att marknadsföra dig, rent praktiskt?

Vi kan börja med information. Det är förvånansvärt många som missar det här, trots att det ofta är direkt avgörande när det handlar om huruvida en kunde kommer välja just det företaget. Se till att dina företagsuppgifter stämmer när potentiella kunder söker upp dig.

Att adress och öppettider är korrekta gör så mycket. En kund som följer felaktiga öppettider kommer förmodligen aldrig besöka dig igen. Det handlar om att inte leka med kundens tid. Du vill ju att hen ska lita på dig, eller hur?

Google My Business — nutidens gula sidorna

Innan du läser vidare, skapa ett konto på Google My Business. Det är guld värt, jag lovar!

Google My Business är den digitala motsvarigheten till gula sidorna. Det är Googles egen företagskatalog. Och genom att använda My Business berättar du för Google att du finns, vilket i sin tur gör att du dyker upp när folk söker efter ditt företag.

Sedan kommer vi till Facebook, en plattform som på senare tid har blivit lite mer lokal. Det är mer fokus på lokala evenemang, lokala grupper och lokala företag. Därför måste du finnas där. På så sätt får du också kontakt med dina kunder.

Hitta.se har funnits sedan internet föddes, känns det som. Men än i dag är det ett bra verktyg att använda sig av som företagare. Inte bara för den saken att folk går in på sidan och söker där, utan också för att det breddar din närvaro i sökresultaten på Google. Om du hela tiden söker nya kanaler att använda — och sedan är aktiv där — kommer du övertyga sökmotorerna om att du finns.

Dålig reklam är dåligt innehåll; bra innehåll är bra reklam

Den bästa marknadsföringen är den som faktiskt försöker ge kunden någonting av värde. Människor dras till sociala plattformar för innehållets skull, inte för reklamens skull. De dras till tidskrifter och magasin för — ja, du gissade rätt — innehållets skull. Det är därför annonsbladen känns så arkaiska i dag.

Men nu är det folket som bestämmer. Det är lättare än någonsin att avfärda dålig reklam — bara se hur många som fiskar upp mobilen ur fickan när det är reklamavbrott. Nog för att det finns dålig reklam där också, men det är så enkelt att bara skrolla förbi. Därför är det upp till dig som företagare att göra inlägg (eller annonser) som faktiskt är givande. Som kanske lockar fram ett skratt, eller en aha-upplevelse.

Det räcker inte med stora plakat där det står ”KOM OCH KÖP” med röda bokstäver. Du kan inte heller bara sitta och vänta. Därför måste du skapa innehåll som berör. Till exempel: Dela med dig av tips, eller berättelser från bakom kulisserna, ge bort exklusiva gratisprov — möjligheterna är oändliga. Visa alla andra att man kan lita på dig (det är där tilliten kommer in i bilden). 

En minikurs i content

Om vi går in på djupet, då. Hur brukar bra innehåll se ut? För det första måste (vissa undantag finns, så klart) inlägget ha en bild. Se till att bilden inte är suddig, och att ljuset är bra. En tråkig bild förstör mer än man tror och ger ett amatörmässigt intryck. På en plattform som Pinterest, där fokus ligger på det estetiska, är det nästan ett måste att bilderna är tagna med systemkamera. Det beror helt enkelt på sammanhanget.

När det kommer till texter är det många som får för sig att de måste låta som ett företag. Men då blir det stelt och opersonligt. Själva poängen med sociala medier är att vi ska vara personliga, och prata med människor. Det betyder däremot inte att vi kan slarva med grammatiken! Korrekturläs alltid innan du lägger upp.

Hashtags används oftast för att kategorisera inlägg. Instagram är byggt kring hashtags, och utan dem blir det svårt att synas. Facebook, å andra sidan, behöver egentligen inte hashtags och används sällan där. Fokusera på hashtags som är relevanta — och gärna mindre populära hashtags där det är lättare att synas.

Vidare fördjupning

Grattis! Du har nu gått en onlinekurs i marknadsföring. Kanske har du fått blodad tand och är sugen på ett djupdyk ner i reklamens värld? Nedan finns fyra tips på artiklar som kan hjälpa dig vidare.