Monstera — lövet som erövrade världen

Det spelar egentligen ingen roll var du befinner dig. Möbelbutiker, klädaffärer, Instagram-konton dedikerade till akrylmålningar. Plötsligt dyker det upp. Det där lövet. Monstera. Du har med största sannolikhet träffat på det, utan att egentligen fundera så mycket över det. Över en natt, känns det som, var det bara där. Men varför? Och hur?

När trenden är som mäktigast

Det är lätt att diskutera trender. Vad som har varit, vad som komma skall, varför de finns, vad som gäller just nu. Men är det inte så att en trend är som starkast, mest aktuell, när ingen ens tänker på att den existerar. Som med alla trender är det svårt att märka ut i almanackan exakt när monstera-lövet fick sitt genombrott; likaså om man ska försöka pricka i exakt var det började. Vi kan däremot vara säkra på att denna smärre invasion har ägt rum under de senaste fem åren, och att det inte hade hänt utan Instagrams hjälp.

Monstera deliciosa är en planta med stora, gröna blad. De gapande hålen har givit plantan smeknamnet ”ostplantan”. Man behöver faktiskt inte resa långt tillbaka i tiden för att se en värld där bara ytterst få ens hade sett den. Nu har alla sett den — ”det där lövet”. Även om de flesta inte känner till namnet. Om man ska ge ett enkelt svar på varför lövet blev så populärt: För att det är estetiskt tilltalande.

Monstera — snyggaste plantan i världen

Det låter ju nästan lite ytligt. Men det säger sig självt att det där lövet inte hade blivit en sådan succé om det inte hade varit tilltalande för ögat. Och den ser bra ut oavsett sammanhang. Nästan, i alla fall. Inte konstigt då att företag som Lagerhaus, Adidas och IKEA kör stenhårt på monstera-vågen. ”Ostplantan” används i princip i varumärkesbyggande syfte. Den säljs som produkt. Den erbjuds som tjänst (jo, det är många interiördesigners som använder den i sina tjänster). Alla vill ha den. Alla vill använda den.

Det sägs att monstera var populär på 70-talet, gärna som ett komplement i hemmets inredning, men att den aldrig riktigt var en stjärna. I dag räcker det med ett löv på en vit bakgrund och folk älskar det. Pinterest och Instagram har i sin tur gjort den till en riktig rockstjärna.

En studie i konsumtion

Som med allt trendigt blir fenomenet överskridande. I dag kan du köpa i stort sett vad som helst med det där gröna lövet på. Mobilskal, anteckningsböcker, sängkläder, badkläder, kökstextil, porslin, tapeter. Det tar aldrig slut. Nej, det ska sälja och säljas och åter säljas. Vilket inte är så konstigt. Det är väl bara ett exempel på människans psykologi.

Men vad mer brukar hända med trender? Jo, de tar slut. Än har inte monstera-lövet tonat bort och flugit iväg till irrelevansens dystra land. Emellertid kommer det hända någon gång i framtiden. Och vad händer då med allt gammalt krimskrams som pryds av detta löv? Kommer vi se tillbaka på det som en lite unken, svunnen tid? Det lite dammiga 2010-talet? Fråga mig igen om fem år. Tills dess — utnyttja moder naturs snyggaste avkomma!

Prenumerera på Morgonmejl och få marknadsföringstips direkt i inkorgen!