Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Vad är det egentligen för skillnad mellan marknadsföring i Norrbotten och marknadsföring i — låt säga— Småland? Vad bör du som företagare tänka på? Vilka kanaler bör du använda, och vilka tillvägagångssätt lönar sig i längden?

Att vara hyperlokal eller hyperglobal?

Ja, det är ju frågan. Visst är det lockande att sikta på den breda massan direkt. Målgrupp: alla. Eller så kör man på som vanligt; annonserar i lokala tidningen då och då, kanske ställer ut en gatupratare. Men det finns en annan infallsvinkel, där man använder sig av olika typer av marknadsföring med fokus på att vara lokal. Jag kallar det att vara hyperlokal eftersom du använder dig av såväl analoga som digitala verktyg för att nå kunder i närheten. Och det är just det som marknadsföring i Norrbotten bygger på. I och med att det inte är särskilt tätbefolkat här i norr, är det mycket lättare att synas på Google Maps, i sökresultat, och så vidare. Om du då lägger mycket fokus på att publicera rätt information blir det lättare för kunderna att hitta dig.

Livsnödvändiga verktyg

Jag tjatar om det hela tiden. Säkert i sömnen också — jag skulle inte bli förvånad. Google My Business. Det är genom My Business du berättar för den gigantiska sökmotorn att du existerar. På så sätt kan kunder som googlar på ditt företag enkelt se dina öppettider och få vägbeskrivningar. Många i dag använder sig av Google för att hitta information om butiker i närheten; i framtiden kommer detta förmodligen ske av ren reflex. Därför bör du finnas där. Det ger ett snyggt och troingivande intryck, och du har ingenting att förlora.

Ett annat värdefullt verktyg är sociala medier. Där finns ett dunderläge att sprida din kunskap och visa vad du kan om din bransch. Det kommer smitta av sig, och i sinom tid kommer kunderna välja att komma till dig. Det handlar hela tiden om att ge en känsla av pålitlighet. Och om du sedan fokuserar på att se så bra ut som möjligt, samtidigt som du är hyperlokal, då minskar konkurrensen. Det kan jag lova dig. Dessutom kostar det dig ingenting.

Prenumerera på Morgonmejl och få marknadsföringstips direkt i inkorgen!