Marknadsför ditt företag — 5 steg för nyföretagare!

Marknadsför ditt företag! Jo, det säger alla. Men hur? Vad ska du, som nyligen blivit med företag, tänka på? Den här guiden är tillägnad såväl stora som små företag. Ingen är så stor att de kan strunta i att lägga ner på tid på marknadsföring och varumärkesutveckling — det är snarare tvärtom! Det är alltid viktigt att ta hand om sitt varumärke, och nedan listar vi de första stegen du bör ta när du har startat upp firman.

Det allra (allra!) första steget

Vi vet, vi vet. Man måste prioritera, för det finns mycket att göra i början. Men börja tidigt med att fila på vad det är du och ditt företag vill göra. ”Tjäna pengar” brukar vara en populär drivkraft — och jo, så kan man tänka, men det är inte det som ska genomsyra ditt varumärke. Det är inte det som ska vara budskapet du förmedlar till kunder. Har du klart för dig vad du står för, vad du vill åstadkomma, vad du vill göra för dina kunder, då är mycket av grovjobbet avklarat. Sedan formar man marknadsföringen och företagets identitet efter det.

Oavsett om du själv tänker sköta annonsering och innehåll på webben, eller tänker låta en byrå göra det, är det fundamentalt att ha en grundfilosofi. Värdeord och visioner i all ära, men att bara veta hundra procent säkert varför man driver sitt företag är (klyschigt nog) A och O. När du marknadsför ditt företag är det alltid identiteten som styr.

Att nå kunder

Nu vill du ju förstås nå kunder. Du vill visa upp ditt företag: ”Titta! Jag finns! Kom och köp!”  Men det är viktigt att komma ihåg att tiderna har förändrats. Förut var det enkelt. TV och radio dominerade, och folket hade inte så mycket att säga till om. Företag kunde i princip slänga ut vilken halvdan reklamsnutt som helst, där man gärna skrek kunderna rakt i ansiktet med stora röda bokstäver och ordet ”REA”. I dag är det också enkelt. Fast svårare än det var då, eftersom vi nu måste ändra vårt perspektiv. Nu är det folket som har makten.

När reklamavbrottet dyker upp tio minuter in i fredagsfinalen av Idol har de flesta plockat upp mobilen innan första reklamsnutten hunnit rulla. Det är där människor finns just nu — och det är bara att gilla läget. Så, var hamnar folket när de plockar upp mobilen? Jo, Facebook. Instagram. Twitter, Snapchat, Pinterest. Vad förväntar de sig när de går in där? Bra innehåll. Och det är vad ditt företag måste erbjuda. Annars är det kört. Där har du nästa steg, efter att du har tagit fram en företagsidentitet. Undersök var dina potentiella kunder finns någonstans och förse dem med bra innehåll. Hur man gör bra innehåll går vi igenom lite längre ner — håll ut!

Marknadsför ditt företag i sociala medier

Det är i sociala medier du får mest för pengarna. Att synas i reklampausen på TV4 klockan åtta på kvällen kostar fruktansvärt mycket (läs mer om det längre ner). I jämförelse kostar det en spottstyver att annonsera i sociala medier, och faktum är att det är mer prisvärt. För om du skapar riktigt, riktigt bra innehåll kommer till exempel Facebook visa det i fler människors flöden — högre upp!

Men om du skapar dåligt innehåll kommer Facebook göra sitt bästa för att dölja det. Det är nämligen så att de vill att du spenderar dina pengar väl. Varför? För att om flödet fylls med skräp från företag som inte förstår sig på hur sociala medier fungerar kommer folket fly från plattformen. Glöm aldrig följande: Folket bestämmer. De förväntar sig givande innehåll som väcker känslor när de plockar upp telefonen och öppnar appen. De är inte ute efter att bli angripna av jobbiga försäljare.

Hur gör man bra innehåll?

Hur ska du göra när du marknadsför ditt företag genom innehåll? För det första: Innehåll som läggs ut av företag måste inte alltid sälja saker. Erbjud istället människor givande information. Vad behöver din målgrupp? Om du säljer skor kanske de behöver en liten handbok i hur man tar hand om sina sulor på bästa sätt. Ge bort den gratis! På riktigt, ge bort! Skriv en liten smidig lista med tips som du kan ge potentiella kunder. Visa att ditt företag kan mest om skor. Och inte minst: Visa att ditt företag består av människor. Låt inte som en robot som just lärt sig prata.

Använd dig av bilder i sociala medier, annars kommer ingen lägga märke till dina texter. Se även till att bilderna har bra ljus och ser hyfsade ut. Men helst ska de ju se superfina ut. Lägg upp inlägg några gånger i veckan, schemalägg gärna, och fortsätt så. Påminn folket om att du är någon man kan lita på inom just ditt område. Sedan, när du har fått deras uppmärksamhet och bjudit på givande innehåll, då kan du börja sälja lite grann. Se det som att du ger, ger, ger — sen frågar du om de vill köpa. Fråga! Inte begära, det är otrevligt. Dina kunder är inte skyldig dig något. Tänk på det!

Använd pengarna väl när du marknadsför ditt företag

Men så var det ju det där. Det kostar. Att lägga in en reklamsnutt på 30 sekunder när det är paus i Idol-finalen kan kosta drygt 250 000 kronor. En helt vansinnig summa pengar, egentligen. Och vad får man för det? Det finns inget sätt att mäta hur folk reagerar på reklamfilmen, du vet inte säkert hur många som har sett den (de sitter förmodligen och glor på telefonen eller fyller på chipsskålen), och du kan inte rikta in dig mot särskilt specifika målgrupper. Visst, du når människor som tittar på Idol. Men inte mer än så.

Om du istället lägger hela budgeten på sociala medier har du chansen att styra över precis allt — och dessutom se om folk gillar det. För det är ju där allt händer i dag, och för tillfället är det oerhört billigt att annonsera i sociala medier jämfört med TV, radio och print. Det betyder dock inte att det är fritt fram att kasta ut vad som helst och se om det fastnar. När du gör innehåll på webben är det bra att följa denna regel: Slösa inte bort deras tid. Bjud på intressant och nödvändig information, dela andra användares innehåll. Ge innan du tar. Ge, ge, ge.

För att sammanfatta, en punktlista över de första stegen:

  • Klura ut vad du och ditt företag står för — vad är drivkraften?
  • Skapa en företagsidentitet (förslagsvis med hjälp av en byrå) där logotyp och profil ingår
  • Undersök vilken din målgrupp är och var de befinner sig
  • Styr upp en budget — var ska du lägga pengarna?
  • Skapa bra innehåll när du marknadsför ditt företag

Behöver du hjälp med sociala medier, eller vill få ordning på den där himla logotypen, hör av dig till oss på Norrbotten Grafisk Design. Mejla, ring, hälsa på. Ha det bra!

Prenumerera på Morgonmejl och få marknadsföringstips direkt i inkorgen!