Hur marknadsför man en städfirma?

Underligt specifik fråga: Hur marknadsför man en städfirma? Svaret är förmodligen mest värdefullt för den som erbjuder städtjänster, men ändå givande för andra företagare också. Det finns generella riktlinjer man kan följa när det kommer till marknadsföring och kommunikation. Däremot har varje bransch sina säregna drag och beteenden. Då måste man anpassa sig och kommunicera med kunderna utifrån det. Hur? Läs vidare.

Anpassa dig efter kunden

Prata med kunder, inte till dem. Det är den där gyllene regeln som gäller oavsett om du lägger upp inlägg på Instagram eller sätter ut annonser i lokala tidningen. Erbjud någonting av värde istället för att skrika hål i öronen på människor. Med olika branscher följer olika beteendemönster — och inte minst olika typer av efterfrågan. På grund av det skiljer det sig en del när det kommer till vilken sorts innehåll du ska dela med dina kunder. Hela din marknadsföring hänger på beteende, efterfrågan och personlighet.

Så, hur marknadsför man en städfirma?

I det här fallet, då? Jo, just städfirmor är lite krångliga och kräver ett annat perspektiv när det kommer till reklam och kommunikation. Det är sällan en kund anlitar en städfirma av ren spontanitet — nästan ingen kommer bita på en annons där det erbjuds 20 % rabatt på flyttstädning. Någon kanske gör det, men då gäller det att den personen redan är ute efter just den tjänsten. Och det är det som är din ingång! Att som städfirma försöka finnas överallt och nästan jaga kunder är slöseri av pengar och tid. Den som är ute efter städning kommer att klicka sig in på Google och söka efter just det. Där ska du finnas! Genom annonser och Google MyBusiness (en gratis annonsplats) kommer du ta upp plats och göra ett starkt första intryck. Kunden kommer leta sig in på din webbplats, där du förhoppningsvis har en blogg fylld med städtips och insikter i städbranschen. Då känner kunden att du vet vad du snackar om.

I nästa skede kommer kunden förhoppningsvis anlita dig. En kund som en gång köpt en städtjänst kommer förmodligen göra det igen — se till att behålla den kunden genom att fortsätta bjuda på bra guider och innehåll via sociala medier eller nyhetsbrev. Om kunden inte anlitar dig där och då behöver du inte vara orolig. Förhoppningsvis har du Facebook Pixel på din hemsida. Den håller koll på vem som besöker din sida, och låter dig rikta Facebook-annonser till alla som har klickat sig in dit. Smart, va? Där har du chansen att slänga in den där rabattkoden. Hur marknadsför man en städfirma? Där har du svaret.

Och du: Använd Messenger. Fler och fler vill kunna kontakta företag genom Messenger. Serviceinriktade företag i synnerhet kan gynnas av det. Personligt är bra!

Repetition

  • Vem är din kund? Ta reda på när, var och varför den köper dina tjänster/varor
  • Visa att du är expert inom ditt område genom blogginlägg och sociala medier
  • Se till att du dyker upp när kunden googlar efter dig
  • Återkoppla! Oavsett om det är nya eller befintliga kunder

Prenumerera på Morgonmejl och få marknadsföringstips direkt i inkorgen!