Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Att hitta kunder, det eviga arbetet. Inte nog med att man ska vårda relationen med sina nuvarande kunder — det måste ju komma nya också. Som nyföretagare kan det kännas svårt, ibland omöjligt, men som etablerad aktör är det inte heller alltid så lätt. Det är viktigt att du är villig att hänga med i svängarna, ta risker, och byta infallsvinkel. Även om det är svårt.

Hitta kunder, jaga kunder, behålla kunder

Det är ett kretslopp. Och många vet inte var de ska börja. Egentligen handlar allt om inställning — mindset, som det så fint brukar kallas i internationell tunga. Ditt jobb är att övertyga kunderna om att de behöver din produkt eller tjänst. De kommer inte dra den slutsatsen helt på egen hand. Du gör det genom att visa upp en framsida — en snygg sådan — i såväl digitala som fysiska medier. Du gör det genom att berätta en story, och få potentiella kunder att relatera till det du pratar om. Det handlar också om vad du inte gör. Var inte en jobbig säljare som gormar åt varenda människa som råkar passera ditt stånd. Bjud på en munsbit istället, något givande, något att smaka på. Det gör all skillnad i världen.

Varje del är minst lika viktigt. Men fokus i den här artikeln är just sökandet, och sedan konverteringen. Att gå från potentiell kund till fast kund. Så, hur hittar man kunder? Hur kommer man i kontakt med dem? I tidigare artiklar har vi gått igenom var man hittar dem (vilket varierar beroende på vilken typ av verksamhet du driver), men hur det går till är i stort sett samma. Det finns en hel del tekniker och tillvägagångssätt — det mest hänger på hur mycket tid du är villig att spendera.

Det här ska du göra för att hitta kunder

Om du säljer tjänster, och inte har någon butik där du säljer produkter, är det lätt att lockas av kallringande och kallmejlande. Processen innebär att du fyller en lista med e-postadresser till potentiella kunder och mejlar dem. Det kanske fungerade för tio år sedan — kanske. Men färre och färre öppnar inkorgen i dag, där det mesta avfärdas som spam. Inte minst känns det opersonligt. Kallt. Många väljer att skicka ett och samma mejl till hundratals mottagare, med ett erbjudande som är på tok för säljigt. Det är inte rätt väg att gå. Matchen spelas i sociala medier nu. Det sociala, det personliga, tappas när man försöker mejla kunder. Därför är kallmejlande en döende teknik (det betyder dock inte att nyhetsbreven är döende; det finns plats för dem också).

Det du ska göra är att flytta fokus till Instagram och Facebook, där du kan skicka DM (direktmeddelande). På så sätt blir det mer intimt, och du kan visa att du inte bara är någon jobbig typ som vill sälja saker. Instagram är att föredra, eftersom du där kan kontakta andra under ditt företags paraply — istället för att göra det under ditt privata namn på Facebook. Men bäst av allt: Instagram gör det så mycket lättare för dig att hitta kunder. Du kan leta bland hashtags som är relaterade till din bransch och hitta inlägg baserade på geografisk plats. Inte minst kan du interagera med människor där på ett helt annat sätt. Visa upp ett gehör, kommentera och gilla, skapa diskussioner, lyssna. Det behöver inte vara komplicerat. Skicka DM till folk och bjud dem på ett gratisprov av något slag. Att vara givmild räcker långt.

Ge bort — men på dina villkor

Det är vanligt att egenföretagare reser ragg så fort det kommer på tal att jobba gratis. Men det är inte det givmildhet handlar om. Om du visar att du är bäst på det du gör, genom att utföra en tjänst gratis, kommer du få in en hel drös med förfrågningar som du kan ta betalt för. I längden tjänar du på det. Är du inte aktiv och delar med dig av din kunskap kommer det ta längre tid innan folk upptäcker dig. Det förlorar du på.

Om du står i butik och säljer parfym, eller äger en matvagn och lagar mat, har du ett gyllene läge när det gäller sociala medier. Kontakta de lite större Instagram-profilerna i din närhet och bjud dem på mat (eller ett parfymprov). Någon kommer säkert lägga upp en bild på din verksamhet — och på så sätt syns du inför flera tusen följare. Visa att du är människa. Det är en strategi som verkligen vinner i längden.

Konsten att övertala

Det räcker inte med att bara lämna ett visitkort och säga: “Ring mig.” I många fall vet inte din målgrupp att de behöver din hjälp; de vet inte att deras livskvalitet skulle höjas av din produkt. Och det är inte deras uppgift att ta reda på det. Du måste visa dem varför de ska köpa av dig. Det gör du genom att övertala, nästan argumentera. Men på ett diskret sätt. Visar du att du är proffs, kan din sak, då har du övertaget. Om du dessutom visar att du är mänsklig — kanske delar med dig av bra tips — så skapar du en relation. Tillit.

En del av övertalningen, som börjar redan innan du tar kontakt med en potentiell kund, är ditt varumärkesarbete. Hur ser ditt företag ut? Hur låter du i dina inlägg? Att logotypen är snygg, och att den visuella kommunikationen är konsekvent, är viktigt. Du kommer inte tjäna någon tillit om du inte ser trovärdig ut. Att hitta kunder handlar inte bara om målgruppen; det handlar lika mycket om dig själv.

Men viktigast av allt: tålamod. Det kommer dröja månader, kanske till och med år innan arbetet ger resultat. Det är så det ser ut. Sociala medier och det digitala landskapet har öppnat upp en skattkista med möjligheter. Däremot krävs det hårt arbete, det är inget snack om den saken. Tro på att det kommer gå. För då kommer det göra det.

En vägkarta i listformat:

  • Börja inifrån. Ser ditt företag proffsigt ut? Kan man lita på dig?
  • Använd sociala medier — det är ett nödvändigt verktyg
  • Sök bland hashtags och platser på Instagram
  • Var mänsklig! Prata med folk, gärna i DM
  • Ge, ge, ge! Men på dina villkor

Glöm inte att vi finns om du behöver hjälp. Ring, mejla, chatta.