Halloween och marknadsföring

Så var pumpans högtid kommen — Halloween. Men vad har det med marknadsföring att göra? En hel del, faktiskt. Vi har tidigare tagit upp ämnet med temadagar, men hur ligger det till med högtider — speciellt högtider som kanske är svåra att anpassa sig efter?

Halloween — godis, pynt och fest

Det låter ju som julen. Och i princip alla andra högtider. Halloween är lite speciell på det viset att det är en amerikansk högtid som kom till Sverige ganska sent. Därtill råder det en smärre förvirring kring huruvida det svenska folkhemmet faktiskt firar högtiden, och i så fall hur mycket? Medan vanligt folk kanske inte är helt övertygade, vissa tänker förmodligen: ”Ja just det, nu är det Halloween igen”, är vi företagare bombsäkra på att Halloween är något som ska firas (och något som kräver att konsumenterna köper mer saker). Det är lite roligt, men inte särskilt konstigt. De är ju verktyg. Gratis marknadsföringsmaterial, kan man säga. Att göra en spökande kampanj innebär en extra skjuts, lite mer tryck.

Butikerna säljer mer, såväl online som offline, tack vare pumporna och dödskallarna. I detaljhandeln är det enklare att klä ut sig jämfört med, säg, en flyttfirma, eftersom du i en butik kan sälja produkter som har med högtiden att göra. Om du säljer tjänster är det lite svårare, men absolut inte omöjligt om du bara använder fantasin. Flyttfirman kan ta på sig ett par vampyrtänder, eller smycka lastbilen, och lägga ut ett par roliga bilder på Instagram. Det finns ändå marknadsföringspoäng att tjäna!

Så hur seglade pumpan över Atlanten?

Halloween finns faktiskt med på ett hörn i Sverige under 50- och 60-talet. Dock var det mest i negativa sammanhang, där amerikaniserade ungdomar levde om. År 1961 fick polisen ingripa vid ett Halloween-party i Stockholm. De var inte så vanliga på den tiden, men de hade säkert riktigt roligt. Men dessa spår av högtiden beror på att privatpersoner influerades av den amerikanska kulturen och försökte göra samma sak här. Det skulle dröja ända till 90-talet innan svenska företag gjorde större satsningar med Halloween som tema. I takt med detta ökade försäljningen av läskiga ansiktsmasker kraftigt. Vi har alltså entreprenörerna att tacka för att Halloween existerar i Sverige. Och det är ju kul. Eller är det egentligen en hemsk förbannelse? Nåja, det får vi se. Vi kan väl i alla fall njuta av en bra skräckfilm.

Prenumerera på Morgonmejl och få marknadsföringstips direkt i inkorgen!