Gratis annonsplatser — börja utnyttja dem!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Det finns faktiskt gratis annonsplatser, hur bakvänt det än må låta. Och trots att de är gratis kan de faktiskt vara mer effektiva än många dyra annonseringsmetoder. Det gäller så klart att du då använder dem rätt. Gör du det kan du nå många potentiella kunder — och om du spelar korten rätt kan de bli kunder för livet. Att inte lägga dessa verktyg i sin verktygslåda är ett stort misstag. Se till att du inte begår det misstaget.

Börja med Google My Business

Det här är det absolut första du bör göra när du har startat firma — och det är definitivt ingen överdrift. Så fort ditt företag är registrerat ska du direkt surfa in på Google My Business. Man kan säga att det är Googles egen företagskatalog. När du registrerar din verksamhet där berättar du för Google att du finns, och inte minst var du finns. Just platsen är viktig. Låt säga att din firma heter Annas Bageri med bas i Jokkmokk. Folk som befinner sig i Jokkmokk, och söker efter “bageri” på Google, kommer få upp Annas Bageri i en snygg liten presentation av verksamheten. Där kan man öppettider, kontaktinformation och karta. Du får en ganska stor annonsplats med fantastisk räckvidd helt kostnadsfritt. När man pratar gratis annonsplatser är Google My Business en av de stora stjärnorna. Jag hoppas att du redan i detta nu sitter och registrerar dig där. Om inte; gör det!

Men det slutar inte där. Google My Business har något som kallas inlägg. Låter ganska traditionellt och enkelt, eller hur? Faktum är att dessa inlägg i själva verket är miniannonser som visas under ditt företag på Google. Där kan du uppmärksamma olika evenemang och erbjudanden — och lägga till en knapp som enkelt låter kunder hämta (till exempel) en rabattkod. Dessutom kan du läsa igenom statistik och insikter om ditt företag. Hur många ser dig egentligen när de googlar efter något? Det kan du se i kontrollpanelen. Som sagt, Google My Business är ett oerhört kraftfullt vapen att bära med sig i sin arsenal. En bra början när du ska bygga ditt varumärke.

Gör forum och grupper till din spelplan

Det betyder absolut inte att du ska mobilisera dig och börja terrorisera Facebook-grupper med reklam för ditt företag. Visa istället att du är den som har koll; att det är dig folk ska komma till när de behöver hjälp. Gratis annonsplatser som dessa hänger mycket på att du ger folket någonting. Om du är rörmokare, bjud på de bästa tipsen rörande underhåll av avlopp. Undersök vad de vanliga frågorna är och svara på dem! Dela med dig av din kunskap. I det digitala landskap vi har är det viktigt att ge. Så gör det. Till slut kommer människor få upp ögonen för dig och se att du driver firma. Vem tror du att de kommer vända sig till när handfatet är trasigt? Dig, så klart.

Försök kolla upp var din målgrupp finns någonstans. Driver du friluftsbutik är det mycket möjligt att dina kunder finns i jaktforum. Ta dig in där och börja prata med folk. Svara på frågor (igen!) och lägg fokus på konversationer. På så sätt lär du känna din målgrupp, samtidigt som du skapar ett namn för dig själv bland dem. De kommer att känna igen dig, jag lovar.

Samarbeten = gratis annonsplatser

Kränger du gitarrer borde du ta kontakt med en musiker som har många följare. Bjud hen på en gratis gitarr, i utbyte mot att ditt företag får synas i den musikerns kanaler. Samma princip gäller oavsett vilken bransch du verkar inom. Det finns med all säkerhet något som du kan erbjuda i utbyte mot lite reklam. Detta faller ändå under kategorin gratis annonsplatser eftersom det enda som behövs är lite jobb. Lägg ner din själ arbetet så behöver du inte bränna en massa pengar på Instagram-annonser. Jobb som du utför i utbyte mot marknadsföring kan du sedan använda dig av i syfte att visa upp referensprojekt. Bygg en portfolio samtidigt som du placerar dig i rampljuset.

Den största skillnaden mellan gratis annonsplatser och annonser du betalar för är att det krävs mer arbete. Det är upp till dig att se till att ditt företag ser bra ut. Det är upp till dig att innehållet du delar är bra och verkligen håller måttet. För då kommer du synas.

Vill du diskutera med andra företagare i Norrbotten och dela tips, erfarenheter och insikter? Gå med i Facebook-gruppen Made in Norrbotten.