Gör en marknadsföringsbudget — 3 enkla steg

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Följ våra tre steg och gör en marknadsföringsbudget, där du bestämmer hur mycket du ska betala — och vad du ska betala för. Att göra en budget för annonser och annan reklam är svårt i början. Gränsen mellan att kasta pengar i en digital sjö och att få tillbaka investeringen på ett par timmar är hårfin. Genom att följa vår guide kan du undvika slukhålen, och istället tjäna pengar på dina satsningar.

1. Identifiera var du bör synas

Du kan inte finnas överallt. Du ska inte finnas överallt. Nischen är stjärnan i spelet, och du måste klura ut var din målgrupp finns någonstans. Om du vet med säkerhet att majoriteten av dina kunder läser sportbilagan så ska du finnas där. Men du gynnas inte av att peppra ut massvis med Facebook-annonser som är riktade till människor som gillar Let’s Dance. Välj hellre färre kanaler än flera. Underskatta heller inte de digitala kanalernas styrka. De är oerhört prisvärda, men det gäller att sikta rätt. Och inte minst gäller det att göra en bra annons. Ha alltid sociala medier i åtanke när du gör en marknadsföringsbudget.

2. Undvik slukhålen

Vad kostar de olika annonsplatserna? Är det värt det? Det beror ofta på vad din produkt eller tjänst kostar. Hur mycket är en kund värd för dig? Använd det som en måttstock när du jämför priser. Många slår till på en halvsida i ett annonsblad, utan att egentligen tänka sig för. Tryckta annonser har alltid funnits, och man tror att det är den vägen man ska gå. Men tidningsannonser blir lätt stora, svarta hål i plånboken. Print har inte den makten över folket som det en gång hade. Detsamma gäller TV-reklam, där tittarna i dag fiskar upp telefonen ur fickan varje gång det blir reklamavbrott. Du kan göra så mycket mer med de pengarna i de digitala kanalerna. Som alltid finns det undantag, men fundera över om din publik faktiskt finns i de traditionella kanalerna — och om de bryr sig om att du finns där.

3. Gör en marknadsföringsbudget

När du har gjort din research är det dags att göra din budget. Men var skoningslös! Vad jag menar med det är att du inte ska vara rädd för att lägga allt krut på något som fungerar. Låt säga att din forskning gav dig svaret att din målgrupp gärna hänger på Instagram och lägger upp bilder på hundar. Allokera 70 % av din budget till Instagram-annonser. Resten (alltså 30 %) tillägnar du Google-annonser som dyker upp när de söker på ”bästa hundmaten” eller ”hur lär jag min hund att”. Visar det sig att Instagram-annonserna går bra — grymt bra, till och med — ska du lägga allt på det. I större omfattning. Det kallas att ”skala upp”, och det måste du göra när du hittar ett vinnande koncept. Var inte rädd för att experimentera. Ibland förlorar man en slant, men då har du statistiken till hjälp. Där kan du se vad som inte fungerade. Så, upp med Excel och gör en marknadsföringsbudget!

Och du! Känns det här svårt och himla krångligt? Kontakta oss på 0922-80 07 50, chatta med oss på Messenger, eller mejla till hej@norrbottengrafiskdesign.se. Vi hjälper dig gärna med att göra en strategi som fungerar.

Prenumerera på Morgonmejl och få marknadsföringstips direkt i inkorgen!