Det var en gång en egenföretagare som fiskade upp telefonen ur fickan, knappade sig in på Google och skrev följande i sökfältet: ”Behöver man en hemsida?” Utan versaler och skiljetecken, kanske. Den egenföretagaren är nog inte ensam — långt ifrån — och i det här inlägget ska vi försöka komma fram till ett svar på den frågan!

Först och främst: varför tvekar vi?

Alltså. För tio år sedan var det inget snack om saken — alla skulle ha en hemsida. Företaget, så klart, men även din mamma, din hund och hela familjen Andersson. Hemsidor var så fruktansvärt 2010, ju! Det fanns ingen tvekan alls. Alla visste vad en hemsida var, men alla visste inte vad sociala medier var. På den tiden var Facebook den yngre generationens plattform och Instagram skulle inte lanseras förrän i oktober 2010.

Men ack, tiderna förändras. I dag har den där reflexen försvunnit, man ”surfar” inte längre (wow, minns ni det ordet?). Istället hänger vi på Facebook och Instagram och skrollar ad infinitum. Eftersom det är där alla finns, platsen vi alla samlas på för att hitta information, har den där frågan dykt upp i många huvuden. Behöver man en hemsida — egentligen? Allt och alla finns ju redan i sociala medier. Och ja, det är sant, men det är inte riktigt så enkelt.

Så, behöver man en hemsida?

Om man redan har en Facebook-sida, ett Instagram-konto och kanske till och med en YouTube-kanal, behöver man en hemsida? Svaret är jättetråkigt, men det beror faktiskt på vilken typ av verksamhet du driver. Vi kan lägga upp det så här: Nu för tiden kan du lätt kommunicera med nuvarande kunder, och få nya kunder, genom sociala medier. Och om du inte sysslar med webbshop eller bokningar så skulle man kunna säga att du inte behöver en hemsida. Men. En hemsida gör så mycket för helheten. Det gör så mycket för ditt varumärke. Att du finns på så många ställen som möjligt, att information om dig och ditt företag finns lättillgängligt, det är livsviktigt.

Vi har gått igenom det här förut. Tillit — de här med att kunder ska få ett tryggt intryck av dig — är det viktigaste som finns. Personligen blir jag misstänksam när en verksamhet inte har någon hemsida alls. Besvikelsen som uppstår när du har googlat på företagets namn och klickar på knappen ”Webbplats” — som sedan leder till en Facebook-sida. Det känns ihåligt. Det här är så klart bara mina personliga åsikter, men helhetsbilden är viktig att tänka på.

En guide (ungefär) i listformat

För att bättre illustrera min poäng med den här texten kommer en lista nedan. Där finns exempel på verksamheter som nödvändigtvis inte kräver en hemsida, och exempel på verksamheter som gör det. Observera att det endast är lösryckta åsikter — inte fakta.

  • Hotell och vandrarhem – Hemsida är nödvändigt. Det finns så mycket information som både potentiella och nuvarande kunder behöver ta del av samtidigt. Det får inte plats i sociala medier — även om de är ett bra komplement. Kunderna måste ju kunna boka också.
  • Föreningar – Idrottsföreningar, hundklubbar, bokcirklar. Nä, här behövs ingen hemsida. Den här typen av verksamhet är som gjord för sociala medier, och allt annat är överflödigt egentligen.
  • Tandläkare – Jo, eftersom tillit är extra viktigt när det handlar om vårt eget välmående, är det bäst om första intrycket är bra. Då krävs en bra helhetsbild. Fyll hemsidan med mycket information. Annars blir kunderna rädda. Det är inte bra.
  • Butiker – Alltså på riktigt nu. Om du planerar att verkligen sälja saker — oavsett om det är online eller offline — måste du skaffa dig en hemsida. Gör det så enkelt som möjligt för människor att köpa produkter av dig. Sociala medier är också ett måste.
  • Industri – Den här är lite speciell. Eftersom industribranschen oftast är B2B (alltså, företag-till-företag) är sociala medier inte lika viktigt. Det är ju inga privatpersoner du vill nå. Men har du ingen hemsida känns det hela ganska oprofessionellt och dammigt. Inte bra!
  • Städfirma – Jag har tidigare skrivit om hur man marknadsför en städfirma. Och där är sociala medier och chattfunktioner en stor del av marknadsföringen. Hemsida, då? Jo, det behövs också. För att kunna visa referensjobb och förklara varför du brinner för det du gör, då behövs det utrymmet.
  • Restaurang – Den här borde vara uppenbar, men det är det inte av någon anledning. Skaffa dig en hemsida för tusan! Se till att kunder kan se menyn direkt i mobilen. Livsviktigt!

Prenumerera på Morgonmejl och få marknadsföringstips direkt i inkorgen!