Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

För trettio år sedan skulle du annonsera i TV, i dag ska du annonsera på Facebook. Många har inte insett det — och det gäller även (kanske främst) de stora aktörerna. Det har skett en sorts inflation när det kommer till TV-reklamens monetära värde. Kort sagt: Den ger fruktansvärt lite värde för pengarna. Facebook-annonser, å andra sidan, ger dig makten att bestämma hur mycket du ska betala och hur mycket du kan påverka kunderna. Men hur utnyttjar man den makten?

Underutnyttjad och svartmålad

Jo, det är sant. Facebook-annonsen används (oftast) inte till sin fulla potential. Det beror på flera saker. Marknadsförare har en viss infallsvinkel när det kommer till TV- och radioreklam. Den vinkeln innefattar att man kastar en hink full med reklamsnuttar och annonser mot en vägg, och hoppas på att något ska fastna. Väggen i det fallet är alla konsumenter som lyssnar på Mix Megapol på vägen till jobbet, eller tittar på Paradise Hotel efter skolan. Och det kommer säkert inte som en överraskning för dig att de är sjukt less på reklam vid det här laget. Men vad har de för val? De kan inte skrolla förbi reklamen, de kan inte klicka bort den, de kan absolut inte anmäla den som olämplig. Så marknadsförare tror ju att det fungerar klockrent.

”Den vinkeln innefattar att man kastar en hink full med reklamsnuttar och annonser mot en vägg, och hoppas på att något ska fastna.”

Så vad gjorde reklamgubbarna och reklamtanterna? Jo, reklamen i TV-apparterna verkade ju fungera bra. Varför inte fortsätta på samma sätt? De slängde ut annonser i flödet som skrek åt konsumenterna att köpa deras produkter — precis som de alltid har gjort. Men Facebook ger dig analysverktyg som visar om annonserna är bra. Var dessa annonser bra? Nej, nej, nej. Många gick samma öde till mötes. Egenföretagare gjorde likadant, och tänkte: ”Det här funkar ju inte!” Nä, det gjorde det inte. För att Facebook-annonsen är underutnyttjad. Den används inte rätt. Det har i sin tur gjort att folk svartmålar den, och hävdar att det inte är värt att annonsera på Facebook. Vilket inte stämmer.

Hur ska du annonsera på Facebook?

Nu när de där fördomarna kring Facebook-annonsering är borta, kan vi poängtera följande: Det är ingen magisk dryck. Det finns inget som säger att du per automatik kommer få nya kunder för att du sätter ut en annons på Facebook. Vad det hela hänger på är hur bra din annons är. En ”bra” annons bör ge betraktaren något. Det kan vara ett gott skratt, en spännande story, nödvändig information, ett gratis smakprov (måste inte vara ätbart) — ja, listan är oändlig. Värde. Det är nyckelordet, eftersom det var det som var tanken med plattformen från första början. Skapa innehåll och annonser som passar in. Människor ska inte haja till och sucka: ”Det här är ju en reklam…

Ställ dig själv följande fråga innan du sätter ut en annons: Kommer det här göra att människor litar på mig? Om din annons endast består av en bild på din produkt, tillsammans med en stor blaffig prislapp, är svaret troligen nej. Det gäller inte bara när du marknadsför i sociala medier; det gäller i livet. Ge lite mer, för sjutton! Facebook-annonser är än i dag prisvärda, så använd din marknadsföringsbudget väl.

En konkret checklista:

  • Ge! Bjud på något helt gratis, utan förvänta dig något i gengäld
  • Se till att bilden är snygg — undvik gryniga mobilbilder
  • Var sparsam med text på bilden, sätt texten i själva annonsen
  • Inslag av känslor i texten är välkommet: humor, sorg, glädje
  • Korrekturläs! Stavfel ger dig ingen som helst tillit

Lycka till! Känns det ändå krångligt — kontakta oss. Vi hjälper dig mer än gärna med marknadsföring i sociala medier.