4 böcker som gör dig bättre på marknadsföring

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Så här i bokreatider är det lätt att kasta sig över en ny deckare med en röd prislapp. Men det finns böcker som kan göra dig bättre på marknadsföring, kommunikation och försäljning. I det här inlägget går vi igenom vilka titlar du ska hålla utkik efter!

1. Jab, Jab, Jab, Right Hook

Första boken är ingen överraskning för dem som känner till den: Jab, Jab, Jab, Right Hook. Handboken i sociala medier av entreprenören Gary Vaynerchuk är ett kanonval för såväl nybörjare som experter. Du behöver egentligen ingen förkunskap alls, utan boken är pedagogisk och varvas med en hel del roliga annonsexempel. Vaynerchuk går igenom plattform för plattform, kapitel för kapitel — från Facebook till Pinterest. Jab, Jab, Jab, Right Hook fungerar suveränt som en pamflett, där du kan fräscha upp ditt minne om du känner dig osäker hur man ska agera när man använder, till exempel, Twitter. Vill du lära dig mer om marknadsföring? Läs den här. Den får dig att betrakta sociala medier ur en helt annan vinkel; det handlar inte om att pracka på människor med “köp, köp, köp”. Vågskålen har skiftat. Nu är det folket som bestämmer vad som är bra reklam. Och det är upp till företagen att leva upp till det.

Köp på Adlibris
Köp på Bokus.com

2. Rapport!: en bok om att göra mönster

Lotta Kühlhorns mönsterbok Rapport! ger en inblick i hur grafisk formgivning kan påverka människor. Kühlhorns mönster finns på allt från brickor och böcker till presentpapper och porslinsmuggar. Inte minst har hon en stil. Oavsett var du ser hennes mönster vet du direkt vem det är som är formgivaren. Det är enligt den filosofin du ska jobba i ditt företag: Kunderna ska kunna se att det är du som är avsändaren, oberoende av sammanhanget. För att ta del av lärdomarna i Rapport! behöver man inte vara grafisk designer. Boken lär dig mycket nyttigt om hur visuell kommunikation och marknadsföring kan förmedla känslor. Kärlek, ilska, glädje. Det är viktigt att tänka på hur du presenterar ditt företag på webben och i tryck. Om essensen i ditt företag är att tillit och seriositet är viktigast av allt, då krävs det att man ser det också. I logotypen, på visitkorten — överallt!

Köp på Adlibris
Köp på Bokus.com

3. Ju: ifrågasatta självklarheter om svenskan, engelskan och alla andra språk

Språkvetaren Olle Josephson ifrågasätter vad som är verkliga språkproblem, och hur vi kommunicerar med varandra — i både tal och skrift. Hur anpassar vi oss efter vem vi talar med? Finns det ord man inte borde använda? Och hur farligt är det egentligen att engelskan har så stort inflytande över vårt språk? Josephson svarar på dessa frågor utan att gå över huvudet på läsaren. Ju är lättillgänglig på det sättet att den uppmanar till att läsa det som känns relevant. På så sätt kan den användas som ett nödhäfte när du skriver inlägg i sociala medier. Boken berättar hur samtalstonen kan anpassas med hjälp av orden vi använder. Till exempel i fallet med ordet “ju”. Ett så litet ord kan helt ändra laddningen i det vi säger, och få oss att verka mer förstående. Vi bjuder in publiken till att delta i diskussionen. Det är viktigt, ju.

Köp på Adlibris
Köp på Bokus.com

4. Precis min typ: en bok om typsnitt

På håll kan det verka vara ett relativt nördigt ämne, typsnitt. Bokstäver och Gutenberg och Helvetica — eller hur var det? Men Simon Garfields Precis min typ handlar mer om berättelser och människor än om typsnitt. Boken handlar om varför Barack Obama valde Gotham som huvudtypsnitt i sin valkampanjs marknadsföring, och hur Times New Roman blev förstahandsvalet i tidskrifter. Hur påverkar typsnitten oss? Vad är det som gör att ett typsnitt känns manligt medan ett annat känns kvinnligt? Vad känns barnsligt och vad känns professionellt? Är man inte dugg intresserad av vetenskapen bakom typografin är det bara att hoppa över de delarna. Det är berättelserna som är av störst vikt.

Köp på Adlibris
Köp på Bokus.com

Hoppas du plockar upp någon av böckerna. Och om du är sugen på att lära dig mer om oss, eller vill ha hjälp med att nå ut med ditt budskap, ta kontakt med oss på Norrbotten Grafisk Design!